maandag 20 september 2010

Dialogen - Ljoedmila Oelitskaja en Michail Chodorkovskij



Toen, in januari 2009, we nog maar pas onze flat in Moskou hadden gehuurd, en de meeste van mijn spullen nog in België stonden, had Irina mij een paar t-shirts gegeven. Kwestie van toch iets om het lijf te hebben.

Het waren lichtgrijze t-shirts met, links op borsthoogte, een speels oranje zonnetje met, in blauwe letters: Открытая Россия - Otkrytaja Rossija [Open Rusland]. Die gedachte stond mij wel aan. “Maar je mag daarmee niet de straat op”, zei Irina, "daar kan je last mee krijgen". Natuurlijk, met mijn lichtjes rebelse geest, ging ik er toch mee op straat. Maar tot mijn grote teleurstelling reageerde niemand. Niemand keek mij boos aan. Niemand lachte mij uit. Niemand stelde vragen. Geen enkele politieman hield mij tegen. De Moskovieten leken niet echt bekommerd om het lot van Michail Borisovitsj Chodorkovskij. Maar dingen kunnen veranderen. Sedertdien kwamen reeds tienduizenden Moskovieten op straat om hun ongenoegen te uiten. Spontaan, zonder er voor betaald te worden.

Open Rusland was een landelijke burgerorganisatie, opgericht door Michail Chodorkovskij, een burger van de Russische Federatie, bedrijfsleider en mede-eigenaar van Yukos, ooit de grootste oliemaatschappij van Rusland. En hij zat in de gevangenis. Officieel omwille van belastingontduiking, maar in feite omdat hij, met Open Rusland, vaak het regime van Vladimir Poetin bekritiseerde, en financiële steun gaf aan verschillende Russische liberaal-democratische partijen.

In 2008-2009 correspondeerde de Russische schrijfster Ljoedmila Oeliskaja met Michail Chodorkovskij. Hun correspondentie verscheen in Novaja Gazeta. Op 13 januari 2009 werd ze bekroond met de literatuurprijs van Znamja Magazine.

Op deze blog vindt u de volledige correspondentie in het Nederlands, het Engels en het Frans, met aantekeningen en voetnoten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten