dinsdag 21 september 2010

02. 15 oktober 2008

Beste Ljoedmila Jevgenjevna!

Dank u voor uw brief en uw steun. Ik heb de redenen voor uw aandacht begrepen. Ik merk op dat ze typisch en kenmerkend zijn voor een belangrijk deel van onze intelligentsia. Helaas, want de gevangenis is niet de beste ervaring. In verband daarmee moet ik zeggen dat Sjalamov mij nauwer aan het hart ligt dan Solzjenitsyn. Ik denk dat het verschil in hun standpunten is verbonden met het feit dat Solzjenitsyn de autoritaire wijze om het land te besturen, en dat betekent de gevangenis, als aanvaardbaar beschouwt. Maar als humanist vond hij dat het een noodzakelijke ervaring voor een bestuurder was om de zweep op zijn eigen rug uit te proberen. Een respectvolle mening, maar ik onderschrijf ze niet.

De gevangenis is een plaats van anti-cultuur, anti-beschaving. Het goede is hier het kwade, leugens zijn de waarheid. Hier voedt het gespuis het gespuis, terwijl de fatsoenlijke mensen zich diep ongelukkig voelen, omdat zij niets kunnen doen binnen dit walgelijke systeem.

Neen, dit is overdreven, natuurlijk, ze kunnen iets doen en ze doen het ook, maar het is zo macaber om te zien hoe elke dag slechts een paar geïsoleerde individuen zichzelf weten te redden, terwijl het lot van tientallen mensen gesmoord wordt. En hoe langzaam veranderingen doorgevoerd worden, weer teruggedraaid worden, en dan weer terugkomen.

Mijn recept om te overleven is om te leren hoe te begrijpen en te vergeven. Hoe grondiger, hoe beter, begrijpt u, iemand anders schoenen aantrekken - hoe moeilijker het is om te veroordelen en hoe gemakkelijker het is om te vergeven.

Als een gevolg daarvan, gebeuren hier soms mirakels: een gebroken persoon richt zich weer op en wordt een echte mens. De gevangenisbureaucraten zijn daar verschrikkelijk bang voor en begrijpen het helemaal niet - hoe? waarom? Maar voor mij deze voorvallen zijn een genot. Mijn advocaten hebben dat ook gezien, en meer dan eens.

Natuurlijk, zonder het vertrouwen in de familie, en zonder hun steun zou het heel moeilijk zijn. Maar het is een geluk bij een ongeluk om in de gevangenis te belanden op volwassen leeftijd: mijn familie, mijn vrienden, er staat een heel ondersteunend netwerk achter mij.

De belangrijkste voorwaarde hier is zelfdiscipline. Ofwel werk je aan jezelf, ofwel breek je. Het milieu probeert je te verzwelgen, het probeert je te ontbinden. Natuurlijk val je af en toe in een depressie, maar dat kan overkomen worden.

Voor mij geldt in het algemeen: hoe ruwer de externe situatie, hoe beter het is voor mij persoonlijk. Het komt mij goed uit om in de ShIZO [8] te werken, waar je het gevoel krijgt van een directe opstandigheid tegen een vijandige kracht, zonder tussenpersonen. In de gebruikelijke omstandigheden (naar de lokale normen), is het moeilijker om gemobiliseerd te blijven.

Neem me niet kwalijk, ik schrijf, zoals men zegt, “nota’s in de marge”. Ik ben niet aan het denken. Morgen ga ik terug naar de rechtbank.

Het zal mij een genoegen zijn om de dialoog voort te zetten.

Met diep respect,

M.


Noot

[8] De ShIZO is een geïsoleerde strafuitvoering in Russische gevangenissen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten